Iedere maandagavond trekken bijna honderd enthousiaste amateurzangers naar kerkgebouw Refajah in Groningen om onder leiding van dirigent Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen te repeteren voor hun volgende concert. Het zijn de leden van Toonkunstkoor Bekker, een koor dat, opgericht door Johannes Bekker in 1877, zich al 145 jaar sterk maakt voor topuitvoeringen van grote klassieke koorwerken in “Stad en Ommeland”.
Anno 2017 kunnen we zeggen dat het oudste koor van Groningen floreert: het ledental van Bekker is de afgelopen jaren met meer dan een kwart toegenomen. En dat is geen wonder, want wat is er nu mooier dan zelf mee te zingen in de Matthäus Passion van Bach, de Messiah van Händel, of het Requiem van Mozart? Maar ook al neemt het ledental van Bekker gestaag toe, enthousiaste en getalenteerde zangers, vooral tenoren en bassen, blijven van harte welkom. Aspirant-leden moeten wel auditie doen, want Bekker staat bovenal voor kwaliteit. De meeste leden van het koor hebben dan ook zangles en er wordt bij Bekker veel aandacht besteed aan een steeds verdergaande verbetering van de klankkleur van het koor.
Vaak treedt Bekker op in de Oosterpoort in Groningen, samen met het Noord Nederlands Orkest, een orkest waarmee het koor een uitstekende relatie heeft opgebouwd. Maar Bekker slaat de laatste tijd ook nieuwe wegen in. Er worden concerten gegeven op andere locaties en in samenwerking met andere koren en orkesten, zoals het barokorkest The Northern Consort, met wie Bekker afgelopen december het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach uitvoerde in een uitverkochte Martinikerk.
Weliswaar vormen, zoals gezegd, de grote klassieke koorwerken de core business van Bekker, tegelijkertijd schuwt het koor geenszins meer gedurfd of eigentijds repertoire, zoals A Song for Saint Cecilia’s Day, een compositie uit 2013 van de hand van Henry Kelder speciaal geschreven voor het toen 135-jarige Toonkunstkoor Bekker.
Houd je van zingen? Kom langs en doe auditie bij Bekker!