Van 15 tot en met 17 november jl., in MartiniPlaza, stonden 40 koorleden van Toonkunstkoor Bekker op het toneel in de voorstelling AMADEUS; een coproductie van de Theateralliantie en het Nationale Theater in samenwerking met OPERA2DAY. Zij zijn de uitdaging aangegaan om de muziekwerken uit het hoofd te zingen. Twee hiervan werden vanachter de coulissen gezongen: het Requiem en de psalm De Profundis van Salieri. Via een monitor hadden ze contact met het live orkest dat op het toneel stond. Het publiek hoorde de koormuziek via een geluidsinstallatie. Deze werken klonken schitterend.
Na een uur was het zover; Toonkunstkoor Bekker verscheen op het toneel, in de spotlights. Naast het zingen van Amanti Costanti en Das klinget so herrlich van Mozart, voerden de koorleden de bijbehorende choreografieën heel goed uit. Zo moesten ze een sierlijke dans abrupt afbreken toen de keizer onverwachts binnenkwam en geschokt was door het feit dat er niet gedanst werd. Hij vond het maar raar dat Mozart de bruiloftsdans op last van de intendant van de opera geschrapt had. Tijdens zijn tirade hielden ze het vol om onbeweeglijk, als wassen beelden, in hun danshoudingen te blijven staan.
Ook hun mimiek paste uitstekend bij het karakter van deze werken; van hevig geschrokken tijdens de woedeaanval van de keizer tot vrolijk lachend bij Das klinget so herrlich.
Ontroerend mooi klonken het Introitus en het Lacrimosa uit het Requiem van Mozart.
De koorleden straalden ontspanning, enthousiasme, betrokkenheid en professionaliteit uit. Ik heb genoten van de voorstelling op zaterdagavond 16 november jl.
De reacties van het publiek waren heel positief. ‘Het klonk prachtig’, aldus een koorlid dat een van de voorstellingen had bijgewoond.
Marjolein van Dijk
koorlid-in-het-publiek